Hoe kan ik creativiteit stimuleren?

Creatief denken leidt tot nieuwe inzichten, nieuwe oplossingen voor problemen.
Wie wil dat niet?

Mensen die boven zichzelf uitstijgen door creativiteit worden vaak als benijdenswaardig gezien. Waarom? Is het omdat ze iets bezitten wat niet vanzelfsprekend lijkt? Of juist omdat het ze ogenschijnlijk zo makkelijk afgaat?

Mijn vak bestaat voor een belangrijk deel uit het vormgeven van iets wat er nog niet is. En altijd is er weer die uitdaging: ontwerp iets wat onderscheidend, doelgroep gericht en dus herkenbaar is. Hoe treffend en sterk het eindresultaat is hangt vaak af van het creatief proces vooraf. Creativiteit is broodnodig. Wanneer je mijn werk bekijkt zie je altijd het eindresultaat, maar niet wat daaraan vooraf ging. Eigenlijk is dat jammer, want juist dit proces is zo leerzaam. Maar hoe begin je met creatief denken? Vaak krijg ik vragen als: is dat niet moeilijk iedere keer weer met verrassende ontwerpen te komen? Ik leg dan uit dat je creativiteit moet voeden. Treffende uitspraak: “wie snel iets vindt heeft slecht gezocht” 

Hier zijn een paar tips om jouw creativiteit te ontdekken en niet meer te verliezen:

1 Allereerst en belangrijk: zoek naar inspiratie. Zoek het letterlijk op. Hoe doe je dat? Door er bewust mee bezig te zijn, bekijk alles wat je tegenkomt eens op een andere manier. Stel jezelf vragen, waarom is het zo ontworpen? Waarom spreekt mij dat liedje aan? Waarom raakt me een tekstregel in een roman? Waarom is voor deze techniek gekozen? Welke andere manieren hadden ook gewerkt? In welk vakgebied je je ook begeeft, creatief denken is handig en onmisbaar. De meest voor de hand liggende situaties, onderwerpen of voorwerpen kunnen een bron van inspiratie zijn. Maar laat je ook inspireren door creatieven, mensen die je al voor zijn gegaan in dit proces; daar leer je veel van.

2 Stap twee is: Daag jezelf uit! Probeer geroutineerde denkpatronen te doorbreken. Je hebt gekeken naar wat anderen gecreëerd hebben, nu is het jouw beurt. Om het jezelf makkelijk te maken kun je eerst een bestaande creatie ombuigen naar jouw idee. Belangrijk is dat het niet zozeer gaat om het eerste eindresultaat, maar om het doorlopen van het proces. Je zult nieuwe inzichten ontwikkelen, die zijn waardevol.

3 Zorg voor inspirerende mensen om je heen. Bewust en onbewust beïnvloeden we elkaar. Wat ook helpt is om een andere omgeving op te zoeken om het creatieve proces een impuls te geven. Voorbeeld: ik was vorige week even een paar dagen in het buitenland, zonder dat ik er bewust mee bezig was kreeg ik twee nieuwe inzichten voor mijn reclamebureau.

Wanneer je actief bezig gaat met dit creatieve proces, komen de ideeën op een gegeven moment “vanzelf aanwaaien”. Dit zijn de cadeautjes die het de moeite waard maken om creatief te denken.

Ben je ondernemer en kun je meer creativiteit in het werven van klanten gebruiken? Kom dan ook naar de gratis InfoBrainStorm op donderdagavond 13 september. De kosten bedragen € 17,50 (excl. BTW). Klik hier voor meer info. Schrijf je in door mij een e-mail te sturen: info@paperclipdesign.nl of via dit contact formulier

Geef een reactie

