Sterk merk

Als ondernemer wil je je graag profileren door een partij te zijn die er toe doet.
Maak daarom van jouw product, dienst of onderneming een sterk merk!

Als ‘grafisch marketeer’ houd ik me dagelijks bezig met merken. Van landelijk bekende merken tot ondernemingen die hun product of dienst willen laten uitgroeien naar een merk van waarde. De vraag werpt zich dan op: wat is het verschil tussen een corporate identity (huisstijl) en een merk?

Het antwoord is duidelijk en simpel:

Een huisstijl is gerelateerd aan alles betreft jouw onderneming, zoals bedrijfscultuur, missie, doelstellingen, corporate kleurstelling, enz.

Een merk gaat een stapje verder. Jouw merk maakt deel uit van het imago (goed of slecht) dat je business heeft bij je klanten. En dit imago kan jouw onderneming maken of breken. Kortom: een sterk merk zit tussen de oren van de klant. Naast het logo en corporate identity, het hart van de onderneming als merkbeleving, zijn er nog een aantal andere vitale zaken van belang. Hier zijn een paar tips:

 A. Kies een heldere ‘branding boodschap’

Wat onderscheidt jouw business van de anderen in jouw vakgebied? Wat maakt jou anders en beter? Welk aspect van jouw onderneming zorgt ervoor dat potentiële klanten voor jou kiezen? Vind een eenvoudige en heldere boodschap om deze antwoorden te communiceren in je ‘branding boodschap’.

B. Hoe persoonlijk?

Als ondernemer is het in de meeste gevallen het beste dat jouw zakelijk merk past bij jou als persoon. Als jij een organisatietalent bent, laat dit in je branding tot zijn recht komen. Ben je creatief, laat dit dan zien.

C. Wees consistent

Gebruik dezelfde taal, kleuren, thema’s, overal waar je verschijnt: online, in de gedrukte media, in persoonlijke presentaties, door middel van de huisstijl, enz.

Merk

D. Laat je zien

Hoe meer je doelgroep van je ziet, hoe krachtiger je merk wordt. Mensen moeten jouw merk minimaal 3 keer zien of horen voordat ze je onthouden.

Dit maakt de sociale media zo’n krachtig middel om simpel en snel te communiceren met je prospects en klanten. Dit zorgt ervoor dat ze je kennen en onthouden, jouw merk gaat betekenis krijgen.

Bedenk dit: een merk opbouwen dat kleefkracht heeft kost inzicht en tijd, aandacht en doorzettingsvermogen.

E. Netwerken, natuurlijk

Ik weet zeker dat je de waarde van netwerken kent, om relaties op te bouwen en aanbevelingen te krijgen. Het bouwen van diepere relaties met mensen in jouw omgeving en vakgebied geeft op de lange termijn resultaat.

Zorg dat je ontmoetingen opvolgt, zodat mensen onthouden wie jij bent en wat de waarde is die jij hen en hun business kunt bieden.

F. LinkedIn is prachtig

Zorg ervoor dat je een actief LinkedIn account hebt, die je niet alleen up-to-date houdt, maar die compleet en doelgericht is en waarvan je de status regelmatig bijwerkt.

G. Geef waardevol materiaal weg

Dit kan in de vorm van blogs, pdf-rapporten, video’s, webinars, seminars of social media updates. Je zult beloond worden.

In de workshop ‘STORM in zicht‘ zien we prachtige praktijkvoorbeelden hoe verschillende ondernemingen o.a. MINDSET, STRATEGIE en OPMERKELIJK PRODUCT inzetten om hun business te laten groeien naar een sterk merk.

Welke tips heb jij nog meer voor de branding van jouw onderneming?

Neem even een moment om jouw ideeën over jouw merk te delen, de ideeën die goed voor jou en je onderneming werken, en plaats ze in het veld hieronder…

Delen = vermenigvuldigen.
Bron van inspiratie: Fred Krautwurst – Nesandeh Neta – Albert Monkel
Advertenties

2 thoughts on “Sterk merk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s