Teveel ruimte

Het Rijksmuseum heet voortaan het ‘Rijks museum’, zo heeft ontwerper Irma Boom van het nieuwe logo bedacht.

Het nieuwe logo werd eind augustus onthuld – mét spatie in de naam dus.
Irma: “Nog nooit kreeg ik binnen een halve dag zo ont-zet-tend veel meldingen binnen over één spatie. Maar het Rijksmuseum is natuurlijk van ons allemaal, dus wie aan het Rijksmuseum komt, komt aan iedereen. Zo bleek”.

Koosnaam:
De logo-ontwerpster heeft de spatie tussen ‘Rijks’ en ‘museum’ heel bewust aangebracht vanwege de koosnaam van het museum. “Iedereen noemt het liefkozend het Rijks”, aldus Boom. Maar dat is natuurlijk nog geen reden om het met een spatie te schrijven. Mensen mogen ‘ons’ museum liefkozend noemen zoals ze willen, maar het blijft natuurlijk gewoon het ‘Rijksmuseum’.”Uit de grote verzameling e-mails die ik heb ontvangen, blijkt dat iedereen die spatie in het logo afkeurt”.

Maar wat is jouw mening: heeft de ontwerper, in dit geval letterlijke en figuurlijk, teveel ruimte gekregen? Geef jouw reactie.

bron: Signalering Onjuist Spatiegebruik  www.spatiegebruik.nl

12 gedachten over “Teveel ruimte

  1. Als argument neemt Irma het feit dat iedereen het Rijksmuseum liefkozend RIJKS noemd. Daar hoor ik dus ook bij. Ik herken ’t echter niet bij mij. In die zin neemt ze mijn inziens letterlijk de ruimte, maar wel weer binnenin haar denkbeeldige ruimte die ze vervolgens algemeen maakt. Dat zet vraagtekens.
    Maar begint alles niet met de vraag? Goede kunst is grensverleggend én ze heeft hiermee wel de aandacht op het museum gekregen. Volgens mij opdracht geslaagd.
    gr. Toos Dekkers

  2. Ik vind het persoonlijk geen logo, het is gewoon een naam in hoofdletters geschreven, niet met een bijzonder font, geen gebruik van kleur, geen bijzonder accent. Gewoon: RIJKS MUSEUM. Ik heb geen idee wat Irma Boom voor deze prachtoge opdracht gehad heeft, maar ik had het zojuist in 5 seconden op papier staan, dus met haar uurtarief (x/5 sec) zit het zeker snor. 😉

    • Correctie: het is wel een speciaal font:
      The logo is simple and employs a new font (now called “Rijksmuseum”) that will be used in the museum’s graphic identity. It was designed by Paul van der Laan of the Bold Monday font foundry and includes the capital IJ digraph (two letters with one sound) that Boom used in her original sketches. Effectievely this operates as a single letter.
      http://www.design.nl/item/irma_boom_and_the_rijks
      De spatie vind ik overigens wel grappig; nu hebben we naast VanGogh ook Rijks.

  3. Het feit dat de “koosnaam” nu terug komt in het logo vind ik op zichzelf wel van toegevoegde waarde. Leuk bedacht en je schaadt de oorspronkelijke naam helemaal niet. Van de vormgeving word ik niet echt enthousiast.

  4. Wat kaal! Mooi lettertype, dat wel. Maar afgedrukt met die witte achtergrond lijkt het logo eerder een museum voor Design dan het Rijksmuseum aan te duiden.
    En die spatie. Ik kan het niet mooi vinden….

Plaats een reactie